Tibet og Yangtze-krydstogt i KinaEn rundrejse til Verdens Tag og Yangtze-floden.
Dagsprogram
Tibet med Yangtzekrydstog
Dag 1 Afgang fra SkandinavienI dag flyver vi mod Beijing/Peking.
Dag 2 Ankomst til Beijing
Vi ankommer til Beijing og mødes af vores TEMA-rejseleder. I løbet af dagen besøger vi Sommerpaladset. Paladset tjente som sommerresidens for Qing-dynastiets kejsere og er et mesterværk inden for kinesisk havekunst. Det blev oprindeligt opført under Jin-dynastiet i det 12. århundrede og har gennemgået omfattende ombygninger under efterfølgende dynastier. Sommerpaladset er kendt for sin harmoniske blanding af arkitektur og naturlig skønhed. Højdepunkter inkluderer den Lange Korridor med sine detaljerede malerier og den smukke Kunming-sø, der tilbyder fantastiske udsigter. Efter at have udforsket paladset spiser vi frokost på en lokal restaurant og tjekker ind på hotellet. Om aftenen spiser vi velkomstmiddag på en nærliggende restaurant.
Dag 3 Beijing til Xi'ning
I dag flyver vi 2000 kilometer til "nybyggerbyen" Xining. Xining, hovedstaden i Qinghai-provinsen i det nordvestlige Kina. Byen ligger ved foden af Qinghai-Tibet-platået og Huangshui-floden, er Qinghai-provinsens politiske, økonomiske og kulturelle centrum med en gennemsnitlig højde på cirka 2200 meter. Det gamle Xi'ning var en vigtig forbindelse langs Silkevejen og fortsætter i dag som en vigtig transportforbindelse til det indre af Qinghai-Tibet-platået. Frokost eller middag serveres i dag afhængig af hvad der passer bedst med flytiderne.
Dag 4 Xining og tog til Lhasa
Vi starter dagen med at besøge Kumbum-klosteret, også kendt som Ta'er-klosteret på kinesisk. Kumbum-klosteret blev grundlagt i det 16. århundrede og er kendt for sin imponerende arkitektur, sine mange buddhistiske skulpturer og malerier samt for at være stedet, hvor den berømte tibetanske mester Tsongkhapa blev født. Tsongkhapa, også kendt som Je Tsongkhapa, var en indflydelsesrig tibetansk buddhistisk mester, der levede i det 14. århundrede og grundlagde Gelug-skolen, en af de primære skoler inden for tibetansk buddhisme. Skolen er kendt for sin stræben efter renhed og genoplivet visse aspekter af tibetansk buddhisme ved at fremhæve betydningen af moralsk opførsel, studier og meditation.
Før vi går ombord på toget, der skal tage os til Lhasa, er der tid til proviantering. Togrejsen fra Xining til Lhasa er en af verdens mest spektakulære togrejser og strækker sig gennem den storslåede tibetanske højslette.
Togrejsen tager normalt mellem 22 og 25 timer afhængig af vejrforhold og eventuelle forsinkelser. Under rejsen kan vi se enestående udsigter af de sneklædte bjergtoppe, vidtrækkende enge og krystalklare floder, der snor sig gennem dalene. Toget krydser høje bjergpas og dramatiske landskaber. Vi oplever også imponerende ingeniørarbejde, som skinner gennem høje bjergpas og lange tog tunneler. Tanggula-togstationen er verdens højest beliggende togstation med en højde på 5072 meter over havets overflade. Vi passerer Tuotuofloden, også kendt som Dangqufloden på tibetansk, som er en af de primære kildefloder til Yangtze-floden, selvom Yangtze officielt regnes
fra dens anden kilde, Damqufloden. Tuotuo-floden er kendt for sine gletsjere og er en vigtig del af Yangtze-flodens økosystem.
Vi vil også passere forbi små tibetanske landsbyer og få et glimt af det autentiske tibetanske liv langs vejen. Vi sover i sovevogn på toget, hvor fire personer deler en kupé (med køjesenge). Måltider om bord arrangeres selv. Under togets opstigning fyldes der på med ilt om bord.
Dag 5 Ankomst til Lhasa
Vi ankommer til Lhasa, som ligger på næsten 3500 meter over havets overflade. Vi har ingen program punkter denne dag undtagen en fælles middag. I løbet af dagen har vi i stedet tid til roligt at akklimatisere os til højden i Lhasa.
Der er mange etniske grupper repræsenteret i byen, men tibetanerne udgør godt 85 procent af befolkningen. På trods af den høje højde er klimaet mildt med cirka 3000 soltimer årligt, hvilket er mere end gennemsnittet. Lhasa er faktisk delt i en ældre tibetansk bydel og en moderne kinesisk. Begge bydele domineres helt af Potala-paladset, tidligere sæde for Tibets gudekonge Dalai Lama. Foruden at blive kaldt Gudernes by går Lhasa derfor også under tilnavnet Solstaden. Regnen kommer oftest i juli–september, men eftersom det primært regner om natten og er solrigt om dagen, er netop denne periode årets bedste.
Dag 6 Juvelparken og Sera-klosteret
Vi besøger verdensarvsstedet Norbulingka, også kaldet Juvelparken, engang Dalai Lamas sommerpalads, kendt for sin fantastiske arkitektur og smukt designede haver. Områdets historie går tilbage til 1700-tallet. Det er også et center for at bevare tibetansk kunst og håndværk.
Vi ser også Sera-klosteret, beliggende i Lhasas nordlige forstad, kendt som det næststørste kloster i Tibet. Klosteret blev bygget i 1419 af en af Tsongkhapas disciple og har stor historisk betydning. Klosteret er kendt for sin imponerende arkitektur, med sine karakteristiske røde vægge og fortryllende bygninger, der strækker sig over det kuperede terræn. Inden for dets mure findes en mængde vigtige religiøse og kulturelle artefakter, herunder malerier, skulpturer og tekster, der fortæller om dets rige historie og åndelige arv. Frokost.
Dag 7 Potala-paladset og Jokhang
Vi kører til det imponerende Potala-palads, bygget på Marpori, også kaldet "Det Røde Bjerg". Det ses fra alle sider og har været både fæstning og kloster. Navnet betyder egentlig "En mand hvis visdom er lige så dyb som oceanet" (dalai = ocean og lama = vis mand). Potala-paladset blev opført i 1600-tallet og er opdelt i røde og hvide bygninger i 13 etager med over 1000 rum. Ved synet af dette bygningsværk slås man af erkendelsen, at der aldrig mere kommer til at blive opført et palads som dette. Under rundvisningen er det særligt nyttigt hvilke dele af Potala der er åbne for besøg. Oftest gives adgang til terrasseetagerne med Dalai Lamas private kvartaler. Den religiøse, røde paladsdel er altid åben for besøgende og hertil valfarter pilgrimme fra hele Tibet. Her findes en gigantisk, juvelbesat buddha, tidligere Dalai Lamas grave
samt fængslende muralmalerier, der fortæller om buddhistisk og tibetansk hverdagsliv gennem århundrederne.
I dag besøger vi også det allerhelligste tempel for tibetanske buddhister, Jokhang fra 600-tallet. Helligdommen ligger i Lhasas gamle by blandt myldrende basargader. Uanset tidspunktet på døgnet ses pilgrimme, der bukker eller ligger på jorden foran templet. Jokhangs store skat er en guldbelagt buddha, bragt hertil i 650-tallet af prinsesse Wen Chang. Hun giftede sig med manden, som kom til at blive den første lama. Templet er en overvældende og besynderlig oplevelse af lamaismens symbolik og ikonografi. Frokost under dagens gang.
Dag 8 Tibets dramatiske landskab, rejse til Shigatse
I dag er Yamdrok-søen vores første stop. Når vi nærmer os Kamba La-passet på 4980 meters højde, bliver vi taget med af dets dramatiske skønhed. Yamdrok Tso strækker sig foran os som en drøm, et symbol på det tibetanske landskabs foranderlige karakter og skønhed dækker et område på cirka 638 kvadratkilometer. Dens nøjagtige dybde varierer, men anslås at være mellem 20 og 60 meter på forskellige steder. Søen er kendt for sit krystalklare vand og dets skiftende nuancer af turkis og smaragdgrønt
Videre på vores rejse når vi Karo La-passet på 5010 meter over havets overflade. Her møder vi et andet vidunder - en gletsjer, der strækker sig som en flod af krystal over landskabet. Højden på dette område er lig med højden på Everest Base Camp (EBC).
Sent på eftermiddagen ankommer vi til Shigatse, landets næststørste by med cirka 50.000 indbyggere. Shigatse, beliggende i det sydvestlige Tibet, er den næststørste by i regionen og betragtes som Tibets kulturelle og religiøse centrum efter Lhasa.
Her tilbringer vi en nat.
Dag 9 Bytur i Shigatse med Dashilhunpo-klosteret
Shigatse, som fungerer som det administrative centrum for det sydvestlige Tibet, bærer en enorm politisk vægt, men dens religiøse betydning er endnu mere fremtrædende. Her rejser sig det prestigefyldte Tashilhunpo-kloster, sæde for Panchen Lama, den næstmægtigste religiøse leder inden for tibetansk buddhisme efter Dalai Lama. Bygget allerede i 1447, overlevede klosteret delvist ødelæggelsen under kulturrevolutionen og genåbnede i 1980. I dag huser det cirka 600 munke, hvoraf seks anses for at være "levende buddhaer". Arkitektonisk set er klosterbygningerne enestående, og dets indre prydes af afbildninger af lamaismens alle buddhaer og dæmoner. En storslået syn møder os indendørs, hvor en 25 meter høj buddhastatue står, dækket af guld og udsmykket med ædelstene. Frokost. Efter besøget her returnerer vi til Lhasa.
Dag 10 Chongqing og Yangtzekrydsning
I dag er det en rejsedag for os, når vi flyver til Chongqing. Chongqing er som en hvirvelvind af aktivitet og energi, en gigantby, der pulserer med liv og bevægelse. Beliggende ved sammenløbet af Yangtze-floden og Jialing-floden, er det en by, der gennemsyres af historiske og moderne kontraster. Med sine skyskrapere, der strækker sig mod himlen, og dens snoede gyder, er Chongqing en by af mangfoldighed og kontraster. Her mødes det gamle og det nye på en måde, som få andre byer kan matche.
I Chongqing spiser vi en specialitet kendt som "hot pot". "Hot pot i Chongqing er som en symfoni af smage og dufte, der omfavner sanserne. Hvert bid er en rejse gennem Chongqings kulinariske landskab - en fest for vores smagsløg og en hyldest til Chongqings rige kulturarv. Den traditionelle krydring i Sichuan-mad inkluderer brugen af Sichuan-peber og tørret chili, hvilket giver retterne en karakteristisk skarphed og duft.
Senere på aftenen går vi ombord på vores fine flodkrydser på Yangtze-floden, der snor sig gennom Kina som en drage.
Under vores krydsning får vi se Kinas landskab fra første parket.
Dag 11 Krydsning på Yangtze-floden
Yangtze-floden er verdens tredjelængste og Asiens længste flod. Den har fungeret som en vital handelsvej og en vigtig del af Kinas civilisation. Byerne langs flodens bredder, som Chongqing, Wuhan og Nanjing, har været epicentre for handel og kultur gennem historien. Yangtze-dæmningen, verdens største vandkraftværk, er et teknisk vidunder, der har ændret regionens landskab og økonomi ved at kontrollere oversvømmelser og generere elektricitet. Floden og dens dæmning symboliserer både Kinas rige arv og dens stræben mod modernisering og udvikling. Yangtze-dæmningen, færdiggjort i 2006, er verdens største vandkraftværk og et monument af teknisk og ingeniørmæssigt mesterskab. Den regulerer oversvømmelser langs Yangtze-floden, genererer elektricitet og forbedrer navigationsforholdene. På trods af dens tekniske fremskridt har bygningen af dæmningen ført til kontroverser og udfordringer, herunder forflytning af mennesker og miljømæssige konsekvenser.
I dag ankommer vi til Shuanggui-bjerget med vores flodkrydser. Beliggende i et naturskønt område omgivet af frodig grønsk og strømmende floder, tilbyder Shuanggui-bjerget en fantastisk udsigt og en fredfyldt atmosfære. Bjerget er kendt for sin unikke flora og fauna samt de kulturelle reliker, der findes spredt langs dets skråninger. (Alternativ udflugt tilbydes, hvis forholdene umuliggør besøg på Shuanggui). Yderligere valgfrie ture kan bestilles og købes om bord.
Dag 12 De tre kløfter
Vi udforsker de tre kløfter, en af naturens mest spektakulære skabelser. Denne dag vil vi tage os gennem de to første af disse majestætiske kløfter – Qutang-kløften og Wu-kløften.
Qutang-kløften, selvom den er den korteste på kun 8 km, er kendt for at være den mest dramatiske. Det smalleste punkt er kun 152 meter bredt, hvilket skaber en imponerende og trang passage. Her står de stejle klippevægge næsten lodret og omslutter os med deres majestætiske nærvær, hvilket tilbyder en imponerende syn for alle, der rejser igennom.
Den 40 km lange Wu-kløften er kendt for sin subtile og stille skønhed. Området er kantet af tæt skov og dækket af tåge, hvilket tilføjer en mystisk kvalitet til landskabet. De lodrette klipper er så stejle, at solstrålerne kun ved vis
se lejligheder når ned til floden, hvilket skaber en konstant skiftende palet af lys og skygger.
Vi fortsætter vores rejse ved at skifte til et mindre fartøj, som tager os på en afslappende udflugt gennem Goddess Stream, en af de mindre bifloder kendt for sin uberørte naturskønhed og rolige vande. Denne del af rejsen tilbyder en mere intim oplevelse af områdets unikke flora og fauna. Afhængigt af flodens forhold kan vi også få en mulighed for at udforske Shennong Stream, en anden biflod, der tilbyder lignende naturskønhed og kulturel betydning.
Vores rejse gennem de tre kløfter afsluttes i Xiling-kløften, den længste og dybeste af dem alle, som strækker sig over 66 km. Xiling-kløften er kendt for sine komplekse strømme og farlige vande, samt for dens historiske betydning, med arkæologiske steder og antikke indskrifter, der går tusindvis af år tilbage. Morgenmad, Frokost, Middag
Dag 13 Tre kløfternes dæmning/Yichang
Vi går i land denne morgen og tager en tur til Tre kløfternes dæmning, som spænder over Yangtze-floden ved Sandouping i Xiling-kløften. Det er verdens største kraftstation. Denne enorme dæmning er konstrueret for at kontrollere flodens oversvømmelser, hvilket historisk har været en stor udfordring, samt at producere elektricitet for at understøtte Kinas voksende energibehov.
Dæmningen er omkring 2,3 kilometer lang og cirka 185 meter høj, og dens konstruktion var et gigantisk projekt, der startede i 1994 og blev fuldført i 2012. Det er en kilde til vandkraft, der genererer en enorm mængde energi, hvilket bidrager betydeligt til landets bestræbelser på at bruge mere vedvarende energi.
Under vores tur til Tre kløfternes dæmning får vi mulighed for at se de avancerede teknikker, der bruges til at kontrollere vandstrømmen gennem dens sluser, hvilket er afgørende for at navigere de store fragtskibe, der færdes langs floden. I løbet af dagen stiger vi af i Yichang og skifter transport til et højhastighedstog, der skal tage os til Shanghai. Det er 1200 kilometer dertil, og rejsen tager 7-8 timer med tog,
Dag 14 Bytur i Shanghai
Under vores bytur i Shanghai får vi en dybere indsigt i byen, der engang var en simpel fiskerby og i dag står som en global metropol, kendt som "Østens Paris" og "Østens Perle". Vi udforsker silkehistorien og dens betydning i Shanghais økonomiske og kulturelle udvikling gennom et besøg i et silke-showroom.
Vores bytur tager os videre til det berømte distrikt The Bund, hvor gamle bank- og finanspaladser står som minder fra en svunden tid, da byen var delt mellem forskellige udenlandske magter. Her får vi se, hvordan Shanghais skyline har forandret sig gennom årene. Her mødes gamle kolonibygninger moderne arkitektur. Huangpu-floden deler Shanghai i to dele.
I den gamle by, omgivet af en ringvej, hvor byens historiske mure engang stod, oplever vi en fornemmelse af det historiske Shanghai. Selvom mange bygninger her er relativt nye, er de designet for at genspejle traditionel kinesisk arkitektur og give besøgende en fornemmelse af byens fortid.
Yuyuan-haven er vores næste stop, en oase af ro midt i byens hjerte. Denne have fra Ming-dynastiet illustr
erer klassisk kinesisk havekunst og er det perfekte sted til at reflektere over Shanghais dynamiske historie og dens udvikling fra en lille by til en pulserende global metropol. Vi ser også museet for propaganda plakater i løbet af dagen.
Mens vi udforsker disse steder, lærer vi mere om byens transformation, fra den industrielle revolution til dens moderne økonomiske boom, og hvordan Shanghai fortsat er et sted for innovation og en kulturel smeltedigel.
Dagen og hele rundrejsen afrundes med en afskedsmiddag.
Dag 15
Hjemrejse til Skandinavien
Vigtigt om rejsen
I grundprisen indgår
Flyrejse Skandinavien–Beijing/Shanghai–Skandinavien, øvrige transporter og indenrigsflyvninger ifølge program, del i dobbeltværelse, måltider ifølge program, TEMAs rejseledelse, entréer, samt alle udflugter ifølge program.
TEMAs gruppestørrelse
For TEMA er rejsen og rejsende i fokus. Sammen møder vi mennesker, kulturer og oplevelser i naturen på en nær, ægte og behagelig måde. Vores gruppestørrelser reflekterer dette og er en stor grund til, at mange vælger at rejse med TEMA. Vi undgår alt for store grupper på vores rejser for at give alle en så oplevelsesrig rejse som muligt og tilbyde rejser for alvor, som giver minder for livet!
Valuta
Kinesiske yuan (CNY).
Drikkevarer til måltider er ikke inkluderet i fællesmåltider. For mere information om valuta og kurs, kontakt bank- eller vekselskontor.
Drikkepenge
Drikkepenge er ikke inkluderet i rundrejsedelen. Beregn i stedet 500 kinesiske yuan til drikkepenge til fælles aktiviteter og måltider samt til chauffører, lokale guider og bagagebærere. TEMAs rejseledere samler drikkepengepuljen ved rejsens start og fordeler derefter til de berørte personer. Drikkepenge for krydstogtdelen er dog inkluderet i rejsens pris.
Klima
Næsten hele Kinas klima, med undtagelse af de enorme områder med halvørken i nordvest langs den gamle Silkevej, styres af monsunvinde, og om sommeren er luftfugtigheden høj. I vintersæsonen kan dagene være kølige.
I det sydlige og østlige Tibet fungerer Himalaya som en barriere mod monsunvinde fra syd. Dette gør Tibet nedbørsfattigt. Vinteren er meget kold, mens sommeren og tidlig efterår er kølig og behagelig. I Tibet kan du i løbet af en dag opleve stærk varme i solskinnet samt bidende kolde vinde på de øvre plateau'er og passhøjder.
Klimaoplysninger og aktuelle vejrprognoser findes på blandt andet yr.no, bbc.com og cnn.com.
Påklædning og udstyr
Atmosfæren på hotellerne er forholdsvis uformel, også på de bedre hoteller. I løbet af dagen går du afslappet klædt i praktisk tøj. Det er vigtigt, at du har gode sko med lav hæl og gummisål.
Om sommeren rejser du i lette og letvaskede bomuldsklæder. Hotellerne har hurtig og god vaskeservice. Regn kan forekomme, så tag regntøj med og gerne en paraply.
For opholdet i Tibet passer varm trøje og gerne en tykkere, vindtæt jakke samt gerne en hue og handsker.
Rejsetasken skal være holdbar og låsbar, da den ofte i forbindelse med flyrejser udsættes for hård behandling.
På lufthavne
På kinesiske lufthavne er det ikke tilladt at medbringe hverken alkohol, sodavand eller vand i håndbagagen gennem sikkerhedskontrollen. Flydende medicin må medbringes men åbnes og kontrolleres af sikkerhedspersonalet. Efter sikkerhedskontrollen kan man købe vand, sodavand og toldfrie varer. I det indcheckede bagage må kun uåbnede flasker med alkoholholdige drikke pakkes ned. Lightere eller magneter må ikke medbringes. Nøjagtige kontroller gennemføres.
Bemærk vedrørende togrejsen
Togrejser i Kina indebærer sikkerhedsprocedurer, der næsten ligner dem på lufthavne. Skarpe genstande og også beholdere fyldt med gas, såsom spray, må ikke medbringes uanset indchecket taske eller håndbagage.
Krydstogt
De angivne udflugter fra krydstogtskibet, såkaldte shore excursions, kan blive justeret og ændret afhængigt af vejr, vind og vandstand. Krydstogtselskabet forbeholder sig alle rettigheder til at ændre disse. TEMA og rejseledere har ikke kontrol over krydstogtselskabets beslutninger.
Tibet
Passkopi (informationsside) + scanning af kinesisk visum (behøver ikke vedhæftes, hvis visum ikke kræves), gæstens erhvervsinformation, hvis pensioneret, bedes gæstens tidligere erhvervsinformation før pensionering oplyses. Hvis gæsterne er over 80 år, skal de også fremlægge en helbredsattest udstedt af et hospital (som bekræfter, at de er egnede til at rejse til højlandsområder).
Bemærk: Journalister og diplomater kan ikke ansøge om tilladelse til Tibet gennem rejsebureauer.
Yderligere oplysninger til flyselskabet er også nødvendige. Venligst udfyld disse oplysninger hurtigst muligt på "Min rejse"
Har I flere spørgsmål, venligst kontakt vores kundeservice på; 0771-37 38 39
Bemærk - Høje højder!
Under rundrejsen passerer vi højder op til 5.000 meter over havet (Lhasa 3.607 meter over havet). Dette klarer de fleste uden problemer. Forskellige mennesker har dog forskellig tolerance over for høje højder. Det har ikke noget at gøre med alder, køn eller almen kondition. Du undgår højdesyge (kvalme, hovedpine og åndenød) ved at have lav aktivitet, bevæge dig roligt, drikke meget væske samt undgå rygning og stærk spiritus. Hvis du er usikker på dine eventuelle reaktioner, bør du tale med en læge før rejsen.